Κάθε τόπος έχει τη δική του ιστορία, γνωστή ή άγνωστη, γραπτή ή άγραφη, παρόμοια ή διαφορετική με άλλων τόπων. Η τοπική Ιστορία εξετάζει άλλοτε τις σπουδαίες στιγμές ενός τόπου και άλλοτε την πορεία του σε βάθος χρόνου. Άλλοτε ασχολείται με την εξέταση των πολιτικών, στρατιωτικών, διπλωματικών, ιστορικών γεγονότων κατά το παράδειγμα της γενικής Ιστορίας, και άλλοτε με τη μελέτη της καθημερινής ζωής.
Η αξιοποίησή της τοπικής Ιστορίας στην εκπαιδευτική διαδικασία παρέχει παιδαγωγικά πλεονεκτήματα τα οποία προκύπτουν από την άμεση εμπειρία, το ρεαλισμό, τη δραστηριότητα και την ατομική εργασία. Η διδασκαλία της ωθεί τους μαθητές στην ερευνητική εργασία, την ανάληψη πρωτοβουλιών, την ανάπτυξη συναισθήματος ευθύνης, την εξαγωγή συμπερασμάτων, τη διατύπωση παρατηρήσεων, ενώ ενισχύει το αίσθημα της ικανοποίησης με τη δημιουργικότητα που προκύπτει από το νέο αντικείμενο.
Επίσης, μέσα από τη διδασκαλία της επιτυγχάνονται καλύτερα αποτελέσματα σε ό,τι αφορά στην άσκηση την παρατηρητικότητα, την αναζήτηση στοιχείων, την επίσκεψη χώρων, τη διερεύνηση υποθέσεων, αλλά και τη σύνθεση του λόγου.
Οι Κρήτες υπερασπιστές
της Κωνσταντινούπολης
Το 1ο έτος της επανάστασης
(1821 - 1822)
Το 2ο έτος της επανάστασης
(1822 – 1823)
Το 3ο έτος της επανάστασης
(1823 – 1824)
Η περίοδος της Γραμβούσας
(1825 – 1828)
Το τέλος της επανάστασης
(1828 – 1830)
Αιγυπτιοκρατία στην Κρητη
(1830 – 1840)
Πριν την επανάσταση
(1865 – 1866)
Τα γεγονότα του 1ου έτους
(1866 - 1867)
Το τέλος της επανάσταση
(1868 - 1869)
Η σύμβαση της Χαλέπας
και η κατάργησή της
Η δημιουργία Αυτόνομης
Κρητικής Πολιτείας
Η περίοδος της
Κρητικής Πολιτείας
Η γερμανική επίθεση
(20 Μαΐου 1941)
Η εκτέλεση στο Κοντομαρί
(2 Ιουνιου 1941)
Η γερμανική κατοχή
(1941 - 1944)
Η αντίσταση και τα αντίποινα
(1941 - 1944)